Чому Memrise є настільки ефективним для вивчення нової інформації та у чому його секрет?
Ми вже писали про те, що для того щоб успішно скласти ЗНО з історії України потрібно запам’ятати дуже багато інформації – дати, поняття, терміни, персоналії, та пам’ятки архітектури та образотворчого мистецтва. Тільки уявіть, що відповідно до Програми зовнішнього незалежного оцінювання з історії України 2017 абітурієнту треба знати як мінімум:

  • 218 термінів та понять:
  • 185 дат:
  • 178 персоналій:
  • 95 пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва;
  • 41 портрет історичної особи.

Детальніше: Як легко вивчити всі дати, терміни та пам’ятки для ЗНО?

В основі Memrise лежать три ключові наукові принципи: свідоме кодування, кероване тестування та інтервальні нагадування.

 

Memrise допомагає тобі наочно засвоювати нові знання, сприяючи кодуванню і кращому запам’ятовуванню.

Тестування зміцнює пам’ять декількома способами.

Задавши інтервал нагадувань, можна підвищити ефективність навчання у два — три рази.

Свідоме кодування

Більшість людей просто читають матеріал в надії, що їх мозок автоматично зафіксує те, що їм потрібно. Але десятиліття досліджень показали, що це дуже повільний і вкрай неефективний спосіб запам’ятовування. Одна з головних причин — він не сприяє свідомому кодуванню, тобто, прив’язці досліджуваного до вже відомого.

Наші знання і спогади суворо організовані, і впровадження нових знань в цю систему не тільки прискорює навчання, але також збільшує ймовірність доброго запам’ятовування.

Простою ілюстрацією є ряд випадкових слів — діамант, кінь, помаранчевий, заєць, фіолетовий, смарагд … — які набагато складніше запам’ятати, ніж слова, згруповані в таксономічних категоріях: діамант, смарагд … кінь, заєць … помаранчевий, фіолетовий …. Розподіл слів на групи допомагає спостерігати між ними зв’язок і використовувати прості підказки ( «тварини»), щоб згадати їх пізніше.

Неймовірні здібності чемпіонів по пам’яті — це прекрасний приклад ефективності свідомого кодування. Йоханнес Маллоу встановив світовий рекорд, запам’ятавши 501 випадкову цифру за 5 хвилин. Для цього він розподілив їх в групи по 3 числа, кожна з яких була пов’язана з конкретним візуальним образом. Він не просто намагався запам’ятати цифри, він запам’ятовував, візуалізуючи їх.

 

Кероване тестування

Тести не тільки перевіряють знання, вони також зміцнюють пам’ять. Регулярні тести — це надзвичайно ефективний спосіб поліпшити навчання і Memrise використовує переваги цього методу, регулярно тестуючи пройдений матеріал. Навіть якщо ви впевнені, що вже щось вивчили, все одно тест буде корисний.

Перші докази ефективності тестів з’явилися майже століття тому, але не мали значний вплив на процес навчання. У 1989 році один з дослідників сказав, що тестування «ще не зникло, але вже майже забуте». Популяризація переваг тестування багато в чому зобов’язана професору університету Вашингтона у Сант-Луїс Роббі Родігеру. Серія його тривалих експериментів довела, що тести покращують пам’ять набагато краще, ніж просте повторення матеріалу. Те ж дослідження показало, що повторне вивчення матеріалу практично не має ефекту. Недавній великий проект Родрігера показав, що тестування в формі коротких опитувань поліпшило вивчення наукових концепцій і принципів серед учнів 8-го класу під час аудиторних занять. Результатом одного з таких тестів стали високі позначки учнів на шкільних іспитах. Той самий час, відведений на повторення матеріалу, не дав таких високих результатів.

Дивно, що учні практично не усвідомлюють переваг тестування. Дослідження показали, що більшість покладається на можливість повторного навчання або повторення інформації, ніж на тестування.

Чому тестування так важливо для запам’ятовування? Широкі дослідження так і не дали однозначної відповіді на це питання. Насправді, є декілька пояснень, які не є взаємовиключними. Подивимося на тестування з точки зору феномена, який Роберт Бйорк назвав «необхідної труднощами». Відповідно до цього принципу, фактори, що ускладнюють навчання, парадоксальним чином приносять позитивні плоди у довгостроковій перспективі. Згадати відповідь на питання під час тесту часто складно, але, можливо, саме це зусилля і необхідно для закріплення матеріалу. Цю тезу підтверджує той факт, що більш ефективними є складні тести без підказок.

Іншим можливим поясненням може бути те, що регулярне тестування дозволяє відокремити інформацію від конкретного контексту і зв’язати її з більш широким рядом підказок. Джефрі Карпікі та його колеги недавно надали серйозні аргументи на підтримку цієї теорії.

 

Інтервальні нагадування

Знання з часом забуваються, тому дуже важливо запланувати регулярні нагадування. Це може бути просте повторення, але краще включати в них завдання. Який краще вибрати інтервал нагадування? Згідно з результатами досліджень перше нагадування необхідно безпосередньо перед тим, як матеріал повністю зітреться з пам’яті, а між наступними нагадуваннями інтервали повинні ставати все довшими.

Ще однією причиною, по якій тестування покращує пам’ять набагато краще, ніж повторне вивчення, є те, що під час тесту можна робити помилки. За умови, що відразу ж доступний зворотній зв’язок у вигляді правильної відповіді, вчинення помилок не приносить шкоди і, насправді, може сприяти ефективному навчанню.

 

Рекомендована література

  1. A. Benassi, C. E. Overson, & C. M. Hakala (Eds.) (2014). Applying the science of learning in education: Infusing psychological science into the curriculum. Society for the Teaching of Psychology web site: http://teachpsych.org/ebooks/asle2014/index.php .
  1. Bjork, R. A., Dunlosky, J., & Kornell, N. (2013). Self-regulated learning: Beliefs, techniques, and illusions. Annual Review of
    Psychology, 64, 417-444. http://bjorklab.psych.ucla.edu/pubs/RBjork_Dunlosky_Kornell_2013.pdf .
  1. Brown, P. C., Roediger, H. L., & McDaniel, M. A. (2014). Make it stick: The science of successful learning. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  1. Pashler, H., Bain, P. M., Bottge, B. A., Graesser, A., McDaniel, M. A., & Metcalfe, J. (2007). Organizing instruction and study to improve student learning (NCER Publication No. 2007–2004). Washington, DC: National Center for Education Research, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education. http://ies.ed.gov/
    ncee/wwc/pdf/practice_guides/20072004.pdf
  1. Potts, R. & Shanks, D. R. (2014). The benefit of generating errors during learning. Journal of Experimental Psychology: General, 143, 644-667. http://discovery.ucl.ac.uk/1399515/1/RPottsLastRevision.pdf
  1. Roediger, H. L., Putnam, A. L., & Smith, M. A. (2011). Ten benefits of testing and their applications to educational practice. In J. Mestre & B. Ross (Eds.), Psychology of learning and motivation: Cognition in education (pp. 1-36). http://psych.wustl.edu/memory/Roddy%20article%20PDF’s/BC_Roediger%20et%20al%20(2011)_PLM.pdf

 

Детальніше: Як легко вивчити всі дати, терміни та пам’ятки для ЗНО?

Share This